Kunstenaars

Kunstenaars

Manon Jeuken

Manon Jeuken

Manon Jeuken creëert scènes die deel uit lijken te maken van een groter geheel. Wat dit grotere plaatje zou kunnen zijn, blijft onbeantwoord. Met de inspiratie van een oase speelt Manon met de begrippen werkelijkheid en illusie. In de oase kan de geest tot rust komen, door de ruimte dwalen en spelen zonder tijdsdruk.

Manon maakt site-specific installaties, waarin sculpturen en fotografie centraal staan. Door foto's te combineren met sculpturen wil ze bij de toeschouwer een gevoel van desoriëntatie opwekken, gericht op wat is en wat was.

Met haar werk hoopt Manon de toeschouwer te bevrijden van de alledaagse beslommeringen door een andere wereld op te roepen. Ze streeft ernaar om een ​​gevoel van vrijheid mogelijk te maken. Vrij van het verleden, vrij van de toekomst en het heden in het hier en nu. Manon verkent de ervaring van luchthartigheid en tijdloosheid.

Manon Jeuken bij GlasLab

Wanneer?
Voorjaar 2022

Vanuit?
Een kennisvoucher

Wat wilde je bij GlasLab onderzoeken?
Ik wilde kijken hoe textiel en glas elkaar ontmoeten door weeftechniek toe te passen op glas

Welke technieken heb je gebruikt?
Ik heb standaard raamglas gebruikt, stroken gemaakt en deze in een soort zigzag-vorm in de oven laten smelten (Fusing). Vervolgens stroken er tussen gewoven en het geheel in een golvende-stof-vorm in de oven laten opwarmen.

Welke glassoorten heb je gebruikt?
Raamglas

Welke poeders heb je gebruikt?
Geen

Welke bewerkingen heb je gebruikt?
Weven met glas

Welke oven behandelingen heb je gebruik? Welke temperaturen etc?
Weet ik niet meer

Welke machinale bewerkingen heb je gebruikt?
Geen

Welke overige bewerkingen heb je gebruikt? (bijv. lijmen, ophangsysteem)
Lijmen (maar dit was niet nodig en niet succesvol)

Welke valkuilen ben je tegengekomen? Wat waren de resultaten en kun je hieruit adviezen afleiden?
Ik wilde met glazen staafjes (bullseye) van ongeveer 3 mm het weefeffect maken dat we bij het raamglas hadden kunnen creëren, maar binnen de tijd die ik had (3 dagdelen werken) kon ik niet één geschikt materiaal vinden dat als mal kon dienen. 
Als je weeft met glas, moet de hoogte van de eerste zigzag-vorm hoog genoeg zijn om er opnieuw glas tussen te doen.

Heb je tips voor kunstenaars die in de toekomst bij GlasLab komen werken?
Begin met een visie van wat je gaat maken, maar laat je in het proces vooral leiden door de kernmerken van glas en technieken die je kunt toepassen. Als er iets "fout" gaat, kan dat ook weer nieuwe invulling zijn voor je werk. Zet het plan dus nog niet te vast.