Kunstenaars

Kunstenaars

Milou van Ham

Milou van ham

Milou van Ham (1964) maakt talige autonome kunstwerken en werkt in opdracht voor de private en publieke ruimte in met zeer diverse materialen, schalen en contexten. Daarnaast ontplooit ze regelmatig nevenactiviteiten: Ze neemt deel aan aan solo- en groepstentoonstellingen, geeft (gast)lessen en lezingen en participeert in kunstcommissies en kunstenaarsresidenties. Haar werk is gepubliceerd en opgenomen in diverse collecties (MoMa, Museum Boijmans Van Beuningen, het Ministerie van Buitenlandse Zaken).

Het werk van Milou van Ham heeft altijd met andere mensen te maken, in ieder geval met wat er tussen mensen is.

Milou van Ham bij GlasLab

Wanneer?
2020-2022

Vanuit?
Een residentie

Wat wilde je bij GlasLab onderzoeken?
Of ik (1) zonder machinale gereedschappen gaten kan maken in glas. Of ik (2) kan weven met glas

Welke technieken heb je gebruikt?
Fusen (full en tack) en (heel even geroken aan) glas in lood

Welke glassoorten heb je gebruikt?
Systeem 90, vooral Bullseye voor het fusen en antiek glas voor het glas in lood

Welke poeders heb je gebruikt?
Geen

Welke bewerkingen heb je gebruikt?
Geen

Welke oven behandelingen heb je gebruik? Welke temperaturen etc?
Opstoken naar maximaal 820 graden, in verschillende curven. Een paar kunstwerken stookten we twee keer, waardoor gebroken delen werden gerepareerd (door versmelten) of de gaten ronder werden

Welke machinale bewerkingen heb je gebruikt?
Vooral snijden met de digitale slieter

 

Welke overige bewerkingen heb je gebruikt? (bijv. lijmen, ophangsysteem)
We hebben met keramische stookkogeltjes gepoogd gaten te creëren in een glasplaat. Deze methode (leg een glasplaat op elf rechtop staande kogeltjes - stook de oven zo dat het glas over de kogels heen zakt) was lastig te controleren (sommige kogels waren met het glas versmolten - weghalen zou een verbrokkeld effect geven; slechts twee hadden een gewenst gat veroorzaakt - onduidelijk waarom). Daarom heb ik deze methode terzijde geschoven.
Het ophangsysteem voor de eindresultaten was eenvoudig: we draaiden twee koperen haken, elk in een plug, in de muur.

Welke valkuilen ben je tegengekomen? Wat waren de resultaten en kun je hieruit adviezen afleiden?
Mijn valkuil was onder andere dat ik mijn werk het liefst zo gecontroleerd mogelijk uitvoer. Alles in het werk moet kloppen, zowel de manier waarop het wordt geproduceerd als de inhoud van het werk. Natuurlijk kwam ik deze oerhouding ook tegen tijdens deze residentie. Het frustreerde me regelmatig hoe arbeidsintensief mijn werkmethode bleek te zijn en dat ik geduldig moest zijn. Ik werk het liefst met direct resultaat: what you see is what you get.
Hoe Reinoud van Vught zijn overtuigend rommelige, tegelijkertijd organisch georganiseerde fusing glaswerken 'bouwt' maakt mij jaloers. Hij (lijkt?) intuïtief te werken - dat vind ik lastig.
De kleurmengproeven die ik maakte om te onderzoeken hoe Bulls Eye glaskleuren vermengen, waarbij Ad de glasstroken minder strak in de oven had neergelegd en sommige stroken langer/korter waren dan andere - het ging tenslotte om hoe de kleuren mengden - zagen er dan ook organischer uit: minder streng, lekkerder. Ik wil dan ook graag terugkomen om met deze 'lossere' methode verder te werken
 

Heb je tips voor kunstenaars die in de toekomst bij GlasLab komen werken?
Adviezen zouden kunnen zijn: werk zoals je werkt en accepteer dat geheel, of: gooi het over een andere boeg en laat je verrassen door het resultaat daarvan